Dnes se podíváme na to, jak si správně rozplánovat čas tak, abychom ho využili, co nejefektivněji – Time management.
Co je Time Management
Time Management nebo tzv. plánování času, je proces organizace a plánování, tak abyste si rozdělili čas na jednotlivé úkoly.
Schopnosti řízení času jsou důležité, protože Vám pomáhají strukturovat Vaši práci způsobem, který Vám umožní dosáhnout cílů.
Výhody aplikace Time Managementu:
Větší produktivita a efektivita, lepší profesionální pověst, méně stresu.
Co Vám pomůže při efektivním plánování času
Mezi schopnosti řízení času patří množství dovedností, které Vám pomohou dobře si zorganizovat čas. Mezi některé z nejdůležitějších schopností řízení času patří:
Organizovanost
Být organizovaný Vám může pomoci udržet si jasný obraz o tom, co a kdy musíte dokončit. Může to znamenat i to, že si pravidelně aktualizujete kalendář, jste schopni snadno lokalizovat určité dokumenty, máte uklizené prostředí a děláte si podrobné a usilovné poznámky.
Stanovení priorit
Posouzení priorit každé z Vašich odpovědností je klíčem k tomu, abyste byli dobrým manažerem času. Existuje mnoho způsobů, jak upřednostnit to, co musíte dosáhnout. Můžete upřednostnit své úkoly od časově nejcitlivějších nebo od kombinace obou.
Stanovení cílů
Stanovení cílů je prvním krokem k tomu, abyste se stali dobrým manažerem času. Umožňuje Vám jasně porozumět Vašemu konečnému cíli a tomu, co přesně musíte upřednostnit, abyste ho dosáhli. Stanovení krátkodobých i dlouhodobých cílů může vést k úspěchu ve Vaší kariéře.
Komunikace
Komunikace a rozvoj silných komunikačních schopností Vám umožní objasnit své plány a cíle lidem, se kterými pracujete. Umožňuje to i přenesení, což Vám pomůže zaměřit se na dokončení nejdůležitějších a nejrelevantnějších úkolů, které jsou v souladu s Vašimi cíli.
Plánování
Základnou součástí řízení času je plánování.
Delegacie
I když tuto dovednost nejčastěji provádějí manažeři, delegování úkolů si můžete procvičit i když řídíte projekt. Může být často těžké říci „NE“, když Vás někdo požádá, abyste v práci něco udělali, je důležité procvičit si hranice, abyste si dobře spravovali čas a v konečném důsledku dosáhli svých cílů.
Zvládání stresu
Při nácviku dobrého řízení času byste měli dbát i na své duševní zdraví. Pozitivní zvládání stresu Vám může pomoci udržet si motivaci a dobrý výkon při plnění plánu.
Jak si zlepšit schopnosti řízení času
Udělejte z kalendáře Vašeho nejlepšího přítele. Naplánujte si celý den od rána až do večera. Úkoly v kalendáři si můžete i barevně odlišit. Nezapomeňte však na pravidelné přestávky. Někdy dát si 5 nebo 10 minutovou pauzu Vám pomůže v lepším soustředění se.
Emaily Vám dokáží zabrat velkou část dne. Aplikujete systém 3-2-0. Zkontrolujte si maily 3 krát během dne, pokaždé si vyhraďte 20 minut na tento úkon s tím, že na konci dosáhnete číslo 0 v in-boxu.
Management každého dne Vám pomůže dokončit práci včas, udržet si soustředění během důležitých setkání a poskytne Vám prostor na to, abyste byli při svých úkolech kreativní a proaktivní. Mít silné schopnosti řízení času může v konečném důsledku vést k dosažení klíčových cílů a postupu ve Vaší pozici.